"Quan jo t’educo, tu em reeduques" és la frase
amb valor número 37 de totes les que vaig posant dia a dia en les xarxes
socials (en aquest mateix blog i en els meus comptes de Twitter i Facebook).
Són frases en les quals crec profundament i no només de cara a la galeria.
Passejant per Twitter (del que encara tinc molt a aprendre), vaig descobrir
ahir el compte de Francisco Javier
Fernández, un inspector d'educació d'Andalusia que, en el seu perfil,
afirma una cosa semblant, però d'una manera encara més contundent: "El dia
que no aprenguis dels teus alumnes, abandona aquesta professió". La frase
em va semblar preciosa i en sintonia amb tot el què penso, però em va obligar a
preguntar-me què he après de veritat dels meus alumnes, per assegurar-me que no
és tan sols una frase políticament correcta i bonica de repetir.
Puc assegurar que, en aquests 25 anys com a professor, he
après molt dels meus alumnes, la meva professió m'ha fet créixer com a persona,
estar al dia i, potser, fins i tot mantenir-me jove. Els meus alumnes han
ajudat a augmentar la meva competència digital. Només cal citar, per exemple,
que va ser un alumne meu (es deia Marc S.) qui em va ensenyar a utilitzar el
bluetooth per primera vegada (va ser per passar-me un so que ells sentien i jo
no, coses de l'edat, i que els feia riure mentre jo intentava explicar
Filosofia). O va ser un altre alumne (Ricart R.) qui em va descobrir i em va
ensenyar a utilitzar el Fotolog, el qual, al seu moment (sense Twitter i sense
Facebook) era “lo más”.
Els meus alumnes han fet créixer, també, la meva
competència comunicativa, ja que he hagut de adaptar-me, una i altra vegada, a
l'alumne que tenia davant, per fer-li comprendre el temari que jo havia de
transmetre.
Els meus alumnes han fet créixer (i molt) les meves
competències personals i interpersonals, ja que, tímid com sóc, he hagut de
relacionar-me amb ells, en grup i individualment, i fer-me proper sense deixar
de ser adult i referent. Sempre m'han acollit bé i sempre, mitjançant el
diàleg, hem sabut superar petits desacords, inevitables, crec, en la tasca
d'educar, així com en la d'ensenyar i avaluar. Per això, a poc a poc, he anat
comprenent que no els ensenyo, sinó que aprenem junts.
Fins i tot dec als meus alumnes el meu pobre domini de la
llengua catalana, perquè va ser davant d’ells que em vaig atrevir a parlar-la en
públic i les seves bromes davant la meva pronuncia van ser encertades
correccions. (Com oblidar que durant tot un curs em diguessin el “conyon”,
perquè jo havia pronunciat a la francesa: “Digueu-me el vostre nom i ‘conyoms’”)
En definitiva, i com ja he dit a l'inici, els meus
alumnes d'aquests 25 anys m'han fet ser qui sóc. Tinc per a mi que jo seria menys tolerant si no m'hagués dedicat a l'educació, que m'ha obligat a adaptar-me
a diferents realitats col·lectives (diferents generacions) i diferents
realitats individuals (cada alumne és diferent). Aquesta contínua necessitat
d'adaptació ha fet de mi un home que escolta, acompanya i creix gaudint amb
aquesta tasca. Tot això (i encara més) l'hi dec als meus alumnes.
GRÀCIES A TOTS I A CADA UN.
No hay comentarios:
Publicar un comentario