lunes, 12 de noviembre de 2018

EL VALOR DE CADA VIDA (Dmp-7/18-19)



Miro les notícies a la televisió. M'assabento que els automòbils sense conductor són ja una realitat i, si no es posen a la venda encara, és perquè cal acabar de programar-los adequadament perquè responguin d'una manera concreta davant determinades situacions límit.

Llavors, la periodista surt al carrer i pregunta entre la gent com resoldria determinats dilemes morals. Per exemple: Si haguessis de decidir si atropellar una persona o un grup de persones, què faries? Tots els entrevistats responen que atropellarien l'individu: diverses vides valen més que una. Segona pregunta: I si haguessis de decidir entre atropellar un nen o un ancià? Tots els testimonis coincideixen: a l'ancià, el nen té tota la vida per davant. La resposta m'incomoda, però el pitjor encara està per arribar. La periodista torna a preguntar: I si es tractés de decidir entre atropellar un executiu o un indigent? Diverses persones responen: l'indigent. Només una senyora diu finalment: "és que jo no puc decidir entre aquestes coses que em proposes".

En ple segle XXI seguim sense creure'ns que tota vida humana és igualment valuosa; hi ha qui segueix pensant que existeixen vides de primera i altres de segona o de tercera. Els que responien ho feien plenament convençuts; crec que si em llegissin no entendrien que jo pugui defensar que la vida d'un indigent és tan valuosa com la d'un executiu.

L'humanisme renaixentista va començar a donar valor a l'individu. S'iniciava així un camí que ens portaria, amb el pas dels segles, fins al reconeixement dels drets de l'ésser humà. Que de vegades només són paper mullat, lamentablement ho veiem cada dia a les notícies i hem de lluitar contra això. Però que aquest menyspreu es defensi, fins i tot, en el pla teòric, m'escandalitza.

Com el papa Francisco ha denunciat tantes vegades, vivim la cultura del descart; va començar amb les coses i hem acabat aplicant-la també a les persones. Quan una vida no ens sembla útil, la rebutgem. Fins i tot des de la bona intenció, també des de la fe; qui no ha sentit dir d'algú greument malalt que seria millor que Déu se l'emportés perquè, total, per estar així ...?

Amb trenta i pocs anys, enmig d'una gran activitat (estudiava a la universitat, treballava en tres escoles) vaig caure malalt i vaig haver de fer repòs diversos mesos. Allò em va ensenyar que la vida no és només allò que fem i que, tot i que no podem fer res, la vida té un valor. Però la nostra societat ho oblida.

Puc arribar a comprendre que una mare decideixi avortar quan li comuniquen que el seu fill patirà determinades malalties o discapacitats i no em sento capacitat per jutjar-la. Puc arribar a entendre que algú postrat al llit sol·liciti l'eutanàsia. Però no em semblaran béns morals defensables; no em semblaran la millor opció possible. Cada nen amb síndrome de Down, per exemple, mereix la vida tant com jo; cada ancià en la seva demència, mereix la vida tant com jo. Ningú hauria de decidir per ells. I quan un malalt o un ancià opten lliurement per l'eutanàsia, potser hàgim de concloure que hem fracassat en transmetre-li el veritable valor de la seva vida.

Cada vida és valuosa per si mateixa, no per la seva utilitat, no per allò que aquesta persona pugui fer. Tinc la sospita que, si no ho descobrim, no hem captat el misteri de la vida.


No hay comentarios:

VISITES / VISITAS des de 19/06/2007