domingo, 7 de marzo de 2021

8 DE MARÇ: DIA INTERNACIONAL DE LA DONA / 8 DE MARZO: DÍA INTERNACIONAL DE LA MUJER.

 

Les vagues són molt antigues. Es diu que ja a l'antic Egipte, en el regnat de Ramsès III, es va donar una vaga d'artesans. També, allò que fan les dones en Lisístrata, la comèdia d'Aristófanes, pot considerar-se una vaga: es neguen a mantenir relacions sexuals amb els seus marits mentre aquests no acabin amb la guerra. Però la vaga es popularitza a partir de la Revolució Industrial, quan la major part de la població es converteix en assalariada.

La vaga és un dret que pretén, sobretot, millores laborals per als treballadors i les reivindica pressionant als empresaris amb el cessament de l'activitat. No obstant això, la vaga té un cost per al propi treballador que veu com aquests dies que no treballa li són descomptats del seu salari.

La vaga és, doncs, un dret i, de vegades, necessària. Però fer vaga per a gairebé tot només aconsegueix, al meu entendre, desprestigiar el recurs de la vaga.

Per tot això, mai he acabat d'entendre les vagues d'estudiants, com a tals (o sigui, com a estudiants). No entenc quina pressió exerceixen i sobre qui no assistint a classe. I no entenc, a més, que aquestes al·leguin motius que res tenen a veure amb el sistema educatiu. Els joves podran encapçalar protestes si així ho creuen convenient, però no vagues en sentit estricte, i no com a estudiants.

Ve aquesta reflexió, que ja sé per endavant impopular, a raó de la vaga convocada per aquest 8 de març per alguns sindicats d'estudiants. Sincerament, no l'entenc. Què aporta als drets de la dona i a la seva defensa que els estudiants no acudeixin a les aules, s'escapa al meu coneixement. Més i tot en un dia en què, probablement, no seran autoritzades les manifestacions. Què faran? Quedar-se a casa?

Penso que seria molt més efectiu (això sí, requeriria més feina per als enllaços sindicals) que els sindicats d'estudiants oferissin a tots els centres educatius activitats en què es reflexionés sobre els drets de la dona i la seva discriminació al llarg de la història. Entendria que els estudiants comminessin totes les direccions escolars a dur a terme aquestes activitats. Fins i tot comprendria la presència de piquets no violents (perdó per l'oxímoron) que vetllessin per l'efectiva realització d'aquestes activitats i, en la seva absència, llavors sí, que es neguessin al normal desenvolupament de les classes. Però buidar les aules no em sembla que aconsegueixi res i ni tan sols que tingui una meritòria dificultat de convocatòria.

Per tant, en aquest dia 8, dia internacional de la dona, jo assistiré a les meves classes puntualment. Com cada matí, començaré projectant una reflexió als meus alumnes: aquest dilluns serà sobre dones els invents de les quals formen part de la nostra vida quotidiana (la batedora de Lillian Moller Gilbreth, el rentaplats, de Josephine Cochrane, el paraigües o la màquina d'escriure, de Beulah Louise Henry, entre d'altres).

Dedicaré les classes de Filosofia a fer reflexionar els meus alumnes sobre l'escassetat de dones filòsofes en la història de la Filosofia, què s'interroguin per què, i els parlaré d'algunes d'elles, com Edith SteinHannah Arendt, María Zambrano o Adela Cortina.

Finalment, a la classe d'Història recordarem la lluita pel sufragi femení en el món, i com es va aconseguir aquest a Espanya durant la segona república.

Sincerament, crec que d'aquesta manera i no fent vaga contribuiré més i millor a la defensa de la dignitat i dels drets de la dona.

Va per vosaltres!

***********************************************

Las huelgas son muy antiguas. Se dice que ya en el antiguo Egipto, en el reinado de Ramsés III, se dio una huelga de artesanos. También lo que hacen las mujeres en Lisístrata, la comedia de Aristófanes, puede considerarse una huelga: se niegan a mantener relaciones sexuales con sus maridos mientras éstos no acaben con la guerra. Pero la huelga se populariza a partir de la Revolución Industrial, cuando la mayor parte de la población se convierte en asalariada.

La huelga es un derecho que pretende, sobre todo, mejoras laborales para los trabajadores y las reivindica presionando a los empresarios con el cese de la actividad. Sin embargo, la huelga tiene un coste para el propio trabajador que ve cómo esos días que no trabaja le son descontados de su salario.

La huelga es, pues, un derecho y, a veces, necesaria. Pero hacer huelga para casi todo sólo consigue, en mi opinión, desprestigiar el recurso de la huelga.

Por todo esto, nunca he acabado de entender las huelgas de estudiantes, como tales (o sea, como estudiantes). No entiendo qué presión ejercen y sobre quién no asistiendo a clase. Y no entiendo, además, que éstas aleguen motivos que nada tienen que ver con el sistema educativo. Los jóvenes podrán encabezar protestas si así lo creen conveniente, pero no huelgas en sentido estricto, y no como estudiantes.

Viene esta reflexión, que ya sé de antemano impopular, a razón de la huelga convocada para este 8 de marzo por algunos sindicatos de estudiantes. Sinceramente, no la entiendo. Qué aporta a los derechos de la mujer y a su defensa que los estudiantes no acudan a las aulas, se escapa a mi conocimiento. Más aun en un día en el que, probablemente, no van a autorizarse las manifestaciones. ¿Qué harán? ¿Quedarse en casa?

Pienso que sería mucho más efectivo (eso sí, requeriría más trabajo para los enlaces sindicales) que los sindicatos de estudiantes ofrecieran a todos los centros educativos actividades en las que se reflexionara sobre los derechos de la mujer y su discriminación a lo largo de la historia. Entendería que los estudiantes conminaran a todas las direcciones escolares a llevar a cabo esas actividades. Incluso comprendería la presencia de piquetes no violentos­ (perdón por el oxímoron) que velaran por la efectiva realización de esas actividades y, en su ausencia, entonces sí, que se negaran al normal desarrollo de las clases. Pero vaciar las aulas no me parece que consiga nada y ni siquiera que tenga una meritoria dificultad de convocatoria.

Por lo tanto, en este día 8, día internacional de la mujer, yo asistiré a mis clases puntualmente. Como cada mañana, empezaré proyectando una reflexión a mis alumnos: este lunes será sobre mujeres cuyos inventos forman parte de nuestra vida cotidiana (la batidora de Lillian Moller Gilbreth, el lavavajillas, de Josephine Cochrane, el paraguas o la máquina de escribir, de Beulah Louise Henry, entre otros).

Dedicaré las clases de Filosofía a hacer reflexionar a mis alumnos sobre la escasez de mujeres filósofas en la historia de la Filosofía, qué se interroguen por qué, y les hablaré de algunas de ellas, como Edith SteinHannah Arendt, María Zambrano o Adela Cortina.

Finalmente, en la clase de Historia recordaremos la lucha por el sufragio femenino en el mundo, y cómo se consiguió éste en España durante la segunda república.

Sinceramente, creo que de este modo y no haciendo huelga contribuyo más y mejor a la defensa de la dignidad y de los derechos de la mujer.

¡Va por vosotras!

No hay comentarios:

VISITES / VISITAS des de 19/06/2007