Ja fa molt de temps, massa i tot, que l’educació es viu
al nostre país com un problema. Diferents informes internacionals contribueixen
a augmentar aquesta sensació. Però, un cop més, tenim un govern disposat a
posar solució i una gran part de la societat oposant-se. Ja va passar amb el
ministre Gabilondo, que va fer un
lloable i ímprobe esforç per assolir un acord al qual es va oposar la dreta i
ara passa a l’inrevés amb el ministre Wert.
No opinaré sobre la llei Wert. Sincerament, no me l’he
llegit i sobre allò que altres diuen que diu la llei és millor no opinar. Aquí,
a Catalunya, costa trobar algú que públicament s’hi manifesti a favor (de fet,
ja fa temps que aquí costa de trobar qui sigui capaç de manifestar-se en contra
de l’opinió majoritària i oficial). A la resta d’Espanya, els mitjans afins al
PP n’expliquen les seves virtuts mentre que els mitjans de l’esquerra
repeteixen que és una llei que ens retorna al passat i ens treu drets i torna a
posar l’educació en mans de l’Església. O sigui, allò de sempre, la reproducció
de les dues Espanyes, repetint eslògans a favor i en contra, sense que hi hagi
un veritable debat sobre continguts.
Potser, abans de debatre sobre una llei concreta hem de
fer una feina prèvia: convèncer-nos i convèncer els nostres polítics que no hi
ha país que aguanti canviant la seva llei i el seu sistema educatius a cada
canvi de govern. Cal convèncer-nos i convèncer els nostres polítics que és
necessari i urgent un gran pacte, un gran acord sobre l’educació al nostre
país. Però hem de creure de debò en l’acord i creure-hi significa acceptar que
en alguna cosa hauré de cedir i que, per tant, el resultat final només serà en
part el que a mi m’hauria agradat, perquè dialogar també implica renunciar. Si
no és així, hom no creu en el diàleg, per molt que hom parli i que segui a mil
meses de negociació.
I encara més: ens hem de convèncer i convèncer els
nostres polítics que l’educació a un país no ha de ser un problema, sinó la
solució de la majoria dels seus mals. Una solució que no pot ser immediata i,
per tant, requereix paciència. Una solució que trigarà anys en donar els seus
fruits, com la llavor sembrada trigar mesos a florir. Una solució, doncs, a
llarg termini però, probablement, l’única solució verdadera.
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Ya hace mucho tiempo, incluso demasiado, que la educación
se vive en nuestro país como un problema. Diferentes informes internacionales
contribuyen a aumentar esta sensación. Pero, una vez más, tenemos un gobierno
dispuesto a poner solución y a una gran parte de la sociedad oponiéndose. Ya
pasó con el ministro Gabilondo, que
hizo un loable e ímprobo por alcanzar un acuerdo al que se opuso la derecha, y ahora
pasa al revé con el ministro Wert.
No opinaré sobre la ley Wert. Sinceramente, no me la he leído y sobre lo que dicen los
demás que dice la ley es mejor no opinar. Aquí, en Cataluña, cuesta encontrar
alguien que públicamente se manifieste a favor (de hecho, ya hace tiempo que
aquí cuesta encontrar quien sea capaz de manifestarse contra la opinión
mayoritaria y oficial). En el resto de España, los medios afines al PP
explican las virtudes de la ley mientras que los medios de la izquierda
repiten que es una ley que nos devuelve al pasado y nos quita derechos y vuelve
a poner la educación en manos de la Iglesia. O sea, lo de siempre, la reproducción de
las dos Españas repitiendo eslóganes a favor y en contra, sin que haya un
verdadero debate sobre contenidos.
Tal vez, antes de debatir sobre una ley concreta tenemos
que realizar un trabajo previo: convencernos y convencer a los políticos de que
no hay país que aguante cambiando su ley y su sistema educativo a cada cambio
de gobierno. Tenemos que convencernos y convencer a nuestros políticos de que
es necesario y urgente un pacto, un gran acuerdo sobre la educación en nuestro
país. Pero tenemos que creer de verdad en el acuerdo y creer en él significa
aceptar que en alguna cosa tendré que ceder y que, por tanto, el resultado
final sólo será en parte el que a mí me hubiera gustado, porque dialogar
también implica renunciar. Si no es así, yo no creo en el diálogo aunque hable
mucho de él y me siente a mil mesas de negociación.
Y aun más: nos tenemos que convencer y tenemos que
convencer a nuestros políticos de que la educación en un país no tiene que ser
un problema, sino la solución a la mayoría de sus males. Una solución que no
puede ser inmediata y, por tanto, requiere paciencia. Una solución que tardará
años en dar sus frutos, como la semilla sembrada tarda meses en florecer. Una
solución, pues, a largo plazo pero, probablemente, la única solución verdadera.
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